Festivaller Art Arda Başlarken

EVİN İLYASOĞLU 

Allegro

 

Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası, son zamanların parlayan İngiliz kemancısı Charlie Siem eşliğinde ve Grieg’in Peer Gynt süitinde ayrıntıları gözeterek incelikli bir yorumla çaldı. Siem ise Bruch’un ünlü konçertosundaki romantizmi hiç abartmadan ama dantel gibi işleyerek yorumladı.

Mersin Festivali, İstanbul Festivali ve Opera Festivali aynı hafta içinde başladı. İzmir Festivali 14 Haziran’da, İstanbul Caz Festivali ise 1 Temmuz’da başlıyor.

Mersin’deki açılışta İbrahim Yazıcı yönetiminde Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası’nı dinledik. Orkestra, son zamanların parlayan İngiliz kemancısı Charlie Siem eşliğinde ve Grieg’in Peer Gynt süitinde ayrıntıları gözeterek, incelikli bir yorumla çaldı. Siem ise Bruch’un ünlü konçertosundaki romantizmi hiç abartmadan ama dantel gibi işleyerek yorumladı. Onu halen İngiltere’nin en heyecan verici kemancısı olarak sunmaktalar. Babası Norveçli bir petrolcü, annesi İngiliz bir ressam. Siem ile müzik dünyasını konuştuk: “Bu inanılmaz, harika müziği icra edebilmek yetin varsa, 300 yıl önceye ait sayfadaki notaları hayata geçirirken bir sihirbaz olmalısın. Bestecinin ruhunu yansıtırken kişisel yorumuna o andaki koşullar da dahil olmuştur. İçinde bulunduğun salon, dinleyiciden aldığın elektrik, gibi. Önündeki nota sadece bir takım mistik işaretlerden oluşan bir rehberdir. Senin işin onun derinini okumaktır. Böylece kendini bestecinin hizmetkârı olarak görmeyi öğrenirsin. Müthiş teknikler çok uzun sürmez. Ama sizin ayaklarınızı yerden kesen yorumlar nefes alan, insana dokunan çalışmalardır.”

Siem’in müziğe ilgisi 3 yaşında keşfedilmiş. “Her gün uyanıp bir öncekinden daha iyi çalabildiğini ve besteciye daha çok yaklaştığını görebilmek için küçük yaşta bu dünyaya girmiş olmalısın.” Sanatçının bir başka yönü de Dunhill, Armani gibi ünlü markaların modeli olarak Vogue gibi moda dergisi kapaklarında yer alması: “Eğlenceli, kafamı dağıtan bir iş. Çekim için sadece birkaç saatimi veriyorum. Benim önceliklerim konserlerim ve kayıtlarım”. Siem’in Warner Bros ve Sony Classics’ten kayıtları var.

Eylül'de Münih Radyo Orkestrası’yla yaptığı “Under the Stars” albümü piyasaya çıkacak. Özenli sahne giysileri, elindeki Guarneri del gesu 1735 kemanı ve dürüst yorumlarıyla Charlie Siem’in adını daha çok duyacağız.

İstanbul Festivali’nde Saygun damgası
42. festivalin açılış konserini Gürer Aykal yönetimindeki BİFO gerçekleştirdi. Ahmed Adnan Saygun’un “Bir Orman Masalı”yla başladı konser. Türkiye’de bale için yazılmış ilk eser olma özelliği bir yana, 33 yaşındaki bestecinin zamanın Fransız izlenimcilerinden de etkilendiğini ortaya koyuyor. Son bölümdeki vokal, sanki içinde yaşadığımız günlere bir ağıt gibiydi. Aykal her konserinde bir Türk bestecisi yönetmeye çalışır. Özellikle hocası Saygun’un nice yapıtını ilk kez gün yüzüne çıkarmıştır. Viyolonselin harika sanatçısı Dorukhan Doruk, Çaykovski’nin Rokoko Çeşitlemeleri’nde üstün tekniğinin yanı sıra derin bir duygusallık sergiledi. Dorukhan’ın giderek olgunlaştığını, dünya sahnelerinin düzeyini yakaladığını görmek kıvanç verici. Hele bis olarak Saygun’un Viyolonsel Partita’sından çaldığı ağır bölümde sanırım pek çok kişi gözyaşlarını tutamadı. Zaten festivalin onur ödülünü alan Gülsin Onay’ın tanıtım filminde de Saygun’un piyanosu kavramıştı bizi. İçinde bulunduğumuz günün ağır akan sularına ve festivalin açılışına Saygun damgası çok yakıştı.

4.6.2014 Cumhuriyet


Yazarın Diğer Yazıları

  • Bodrum ve Müzik...
  • İnsan Beyninin Özgür Yaratısı Musiki
  • Fazıl Say’a ECHO Ödülü
  • Tomris Öziş’i Tanıyor Musunuz?
  • Philip Glass ve Adnan Çoker
  • Selim İleri’den Müziksel Anlatım
  • Yaz Festivalleri Başlarken...
  • Goerne, Fazıl ve Glass...
  • Festivalin İkinci Haftasından İzlenimler
  • Sıra Dışı Festival...
  • Acı ile Coşku İç İçe
  • Şimdi Festivaller Mevsimi...
  • Leyla Gencer’in İzinde
  • Ankara’da Gençlerle Görkemli Bir Kapanış
  • Ferit Tüzün’ü Niçin Dinleyemiyoruz?
  • Ankara’da Bahar ve Festival
  • Operalar Leyla Gencer’e Adandı
  • Bilkent’te Müzik Devrimi
  • BİFO Yeni Döneme Hazır
  • Konser Bitti Ama Müzik Bitmedi
  • Festival Kırk Beş Yaşında
  • Bir Ödül ve Mutlu Tınılar
  • Coşkunun Doruğu...
  • Hovardanın Sonu
  • Bu Kışın En Güzel Konseri
  • Yeni Bir Müzik Hareketi
  • İstanbul’un Zengin Müzikleri
  • Cumhuriyet’e Masallar...
  • Fazıl Say’ın Çoğalan Sesi...
  • Müzik Derde Devadır
  • Karanlığı Müzikle Dağıtın...
  • Bifo Konseri ve Zehra
  • İlhan Baran’ı Yitirdik
  • Müzik ve Cesaret
  • İdil Biret İle Başka Bir Âleme Yolculuk
  • Üniversite ve Sanat...
  • Veriko’ya Binlerce Alkış
  • Klasik Müzikte Hareketli Günler...
  • Canlı Yayında Wagner Operası
  • Bir Zamanlar Operamız...
  • Bilkent Yeni Mevsime Hazır
  • Umutlu Mevsim
  • Üç Kültür İnsanının Ardından...
  • Çellosunda Aşk Acısı Var
  • Bodrum’a Yıldız Yağmuru
  • Müzikle Kanatlanmak
  • Bugünlerde Müzik Dinlemek
  • Gümüşlük Festivali Doğayla Kucaklaşıyor
  • Usmanbaşlar Kentsel Dönüşümde
  • Festivalin Ardındaki Coşku
  • Gerçek Bir Yaz Festivali
  • Marinada Bir Yaz Festivali
  • Festivalde Görkemli İlk Hafta
  • İstanbul’un Festivali Başlıyor
  • Leyla Gencer’i Anmak
  • Nicola Benedetti ve Karim Said
  • Uluslararası Olabilmek
  • Hayalleri Gerçek Oluyor
  • Piyanistler Şöleni
  • Hüzün ve Müzik
  • Gençlik Pırıl Pırıl
  • Çağdaş Müziğimizin Tarihi
  • CD’lerle Mutluluk Pencereleri
  • BİFO’nun Viyana Zaferi
  • Ezber Bozan Festival
  • Eve Dönmek Gibi Bir Şey
  • Program Konserin Kalbidir
  • Müziğe Teslim Olmak
  • Modernizmin Cumhurbaşkanı Öldü
  • Yılın Adamı: Usmanbaş
  • Beethoven 245 Yaşında
  • İnsana Dokunan Yorumlar
  • Allegro’dan Adagio’ya
  • ‘Minimalizm’in Minimal Devinimi
  • İki Piyanist İki Söylem
  • ‘İstanbul’da Çalmayı Çok Sevdim’
  • Borusan Quartet 10 Yaşında
  • Onuncu Yıl Marşı’nın Notasına Gelenler...
  • Genç Kemancıdan Uluslararası Başarı
  • Çellonun Büyülü Tınısı
  • İstanbul Uyanıyor
  • Gizli Kahraman: Muhittin Sadak
  • Boğaz’da Bir Yalı ve Klasik Müzik
  • Müzikten Korkmayın
  • Leyla Gencer’in Gençleri...
  • Bodrum’da Müzik Tınıları
  • Sanat Dallarını Bir Araya Getirmişti
  • Her Şeyin Başı Bach
  • ‘İyi ki Kemanım Varmış’
  • Marina Festivale Hazır
  • ‘Orkestra’mızın Çoksesli Yüzü
  • Fazıl’dan Yeni Şarkılar
  • Orff Metodu ve Biz...
  • Gümüşlük’te Nota Rüzgârı
  • Müzikte Değer Çıtamız Bu Konserlerle Yükseldi
  • Festivalin Doruk Haftası
  • Bir Dörtlü Tek Nefes
  • Festival Coşkuyla Sürüyor
  • Berlin Filarmoni Şefini Seçemedi
  • Leyla Gencer Anısına ‘Aida’
  • Kamusal Alanın Nota Defteri
  • Venedik’te Kentle Tümleşen Sanat
  • Bütün Alkışlar Hayalet’e Gitsin!
  • Ankara’da Gençlik Coşkusu
  • Yaratıcı Bir Aydınımızı Yitirdik
  • Romantizm Doruktaydı
  • Müzik ve Çanakkale...
  • İDSO Nostaljisi...
  • ‘Nefes Kesen’ Kemancı...
  • Bir Müzik Dostuydu
  • Kar Bitti, Müzik Yağıyor
  • Özgecan’ın Çocuksu Sesi
  • Cemal Reşit Rey’in Kapısı Kapalı
  • Aynı Şarkıları Söylerdik...
  • Klasisizm ile Romantizm
  • Operanın Hafifmeşrep Kızı: Operet
  • 2015’i Gençlere Adayalım
  • ‘Flüt Erkeksi Bir Güç’
  • Hüzün ve Beethoven
  • Barok Müziğin Gizli Gücü
  • Festivalin Gizli Teması ‘Gençlik’
  • Ruşen Güneş ve Altın Madalyası
  • İstanbul’da Uçuşan Kemanlar
  • Kandinsky’den Bartok’a
  • İş Sanat’ta Görkemli Açılış
  • Cumhuriyetin 91. Yılında Müzik...
  • ‘Aykırı’ Düşünürün Zengin Dünyası
  • Önemli Sanatçılar, Üst Düzey Konserler
  • Yunus Emre ile Yücelirken
  • Mersin’den Yükselen Sesler
  • Çağıyla Barışık Olmak
  • Çoksesli Bir Sergi
  • Özgeçmişi TÜSAK’a Yansımalı
  • Bodrum Kalesi’nde ‘Kamelyalı Kadın’
  • Jose Cura ve Fatma Said, Ege’yi Fethetti
  • Müzik Sınır Tanımıyor...
  • ‘Doğu’yu Vaat Ediyor’
  • Dünyanın Tüm Kıtalarında
  • Çok Yönlü Bir Yaratıcı
  • Müzikle Değişen Yaşamlar
  • ‘Sait Faik’ Ses Getirdi
  • ‘Kültür Bütçeleri Kısılmamalı’
  • Festivallerde Polonya Damgası
  • Festivaller Arasında Işınlanmak
  • Festivaller Art Arda Başlarken
  • Klasik Müzik ve Yas
  • Gökyüzünü Saran Ağıtlar
  • Tarihi Mekânlarda Konser Keyfi
  • Tılsımlı Gençler
  • Müzikte Yeni Sesler
  • Beethoven’ın Derin Etkileri
  • Büyücü Bir Şef
  • ‘Jül Sezar’ Operası İlk Kez Sahneleniyor
  • Bruckner Dinlerken...
  • Richard Strauss Yılı...
  • Ayşegül Sarıca’yı Ne Kadar Tanırsınız?
  • Karşıyakada Şenlik Var...
  • Her Kuşağa Sesleniyor
  • Kediler Haftası...
  • ‘Onunla Bir Çağ Kapandı’
  • Gerçek Bir Efsane Dinledik
  • Lied Söylemenin Ayrıcalığı
  • Zorlu Center’da İki Dinleti
  • Geniş Kitleye Klasik Müzik
  • 2013’e Acıyla Veda
  • Batı-Doğu Barok Tınıları
  • Argerich ve Kremer Şöleni
  • İki Değerli Kitap
  • Salon Yoksa da Müzik Var
  • Pekineller’in Ödülü...
  • Cumhuriyet ve Müzik
  • Kentle Tümleşen Festival...
  • Yeni Bir Müzik Dünyası: Zorlu Center
  • Beethoven Fırtınası
  • Özgürlüğün Simgesiydi
  • Fazıl, Benyamin için çaldı
  • Yeni Sezon, Yeni Umutlar
  • Bravo Cem Mansur
  • Gheorghiu Turgutreis’i Fethetti
  • Hadi Festivale, Hadi Bodrum’a
  • Bahar Ayini Kutlamaları
  • Yeni Yasa Yeni Tasa
  • Kontrbaslar ve Enfeksiyoncular
  • ‘Geç ve genç ölmek isterdi’
  • Festivalde Ünlüler Haftası
  • Müziğe ve Sanatçıya Saygısızlık
  • Borusan Quartet’ten Tarihi Kayıt
  • Pekineller ve Penderecki'ye İKSV'den Ödül
  • New York Filarmoni Fırtınası
  • İlkyaz Konserlerle Rengârenk
  • Çağımızın Sanatçısı Fazıl Say
  • Barselona’da ‘Korkunç İvan’
  • ‘Çekişmelerden Uzak Bir Şef’