‘İstanbul’da Çalmayı Çok Sevdim’

EVİN İLYASOĞLU 

Allegro

Ünlü kemancı Nigel Kennedy 13 Kasım’da Zorlu Performans Merkezi’nde konser verecek

Bu cuma akşamı Zorlu Performans Merkezi’nde caz kentetiyle konser verecek olan ünlü kemancı Nigel Kennedy ile bir söyleşi yaptık. İlginç kişiliğinin, caz müziğine tutkusunun yanı sıra klasik müziğin değerlerini de korumaya özen gösteren bir sanatçı. Bu konserinde kendisine Tomasz Grzegorski saksafon, klarnet ve vokalde, Piotr Wylezol tuşlu çalgılarda, Krzysztof Dziedzic davul ve vokalde, Adam Kowalewski bas ve vokalde katılacaklar. 
Nigel Kennedy ile özellikle J. S. Bach üstüne konuştuk.
- Aslında klasik eğitim almış bir sanatçı olarak ünlendiniz. Ama bir süre sonra klasik müzikçilerin geleneksel smokinli giysilerini reddettiniz, saçınızı asimetrik kesip, enerjik hareketlerinizle bir Rock müzikçisi gibi sahneye çıktınız. Sonuçta yepyeni bir dinleyici kitlesini cezbettiniz. Bunları yaparken klasik yapıtların özgün deyişini de korumaya çalıştınız. Klasik kesim önce yadırgadı ama baktı ki bizim eski Bach yerinde duruyor! Bu süreçte nasıl tepkiler aldınız?

Küçücük bir değişikliğe kalkışan her sanatçının eleştiriler alması kaçınılmazdır. Eğer eleştiri almıyorsanız muhtemelen ilginç bir şey yapmıyorsunuz demektir. Ama çok mutluyum ki dünyanın dört bir yanında dinleyicimle ve müzikçilerimle sıcak bir ilişki kurabildim. Müziğin iletişim gücü müzisyen mesleğinin gerçek doğasıdır. Kendilerini uzman sayan ve aslında öyle olmayan kişilerin önyargılarını tatmin etmek için burada yer almıyoruz. 

- Derler ki bugüne kadar bestelenmiş bütün müzik yitip gitse, biz Bach’ın müziğini dinleyerek ondan sonraki dönemlerin karakterini tahmin edebiliriz. Şöyle yakınmışsınız: ‘Büyük ustanın yapıtlarını gerektiği gibi seslendiremeyen tutkudan yoksun nice icra var.’ Bach’ı yalnız kendi zamanının çalgılarıyla çalan “eski müzik” toplulukları için ne düşünüyorsunuz? Bu yorumlar iddia edildiği gibi Bach’ın gerçek sesini mi yansıtıyor?

Kanımca büyük ustanın müziğini çok güzel yansıtan eski müzik toplulukları oldu. Ancak Bach zamanında özgün olduğu iddia edilip mutlaka eski çalgıların arkasına saklanmak tutuculuktur. Bu güne kadar sevilmiş ve değerlenmiş müziği de ruhsuzlaştırabilir. Bizim, yorumcular olarak varolma sebebimiz besteciyle bugünün dinleyicisi arasında yaşayan bir köprü kurabilmektir. Görevimiz kesinlikle 240 yıl öncesinin özgün yorumu diye yapmacık bir kopyacılık olmamalı.

- Bach’ı caz müziğiyle veya pop müzikle kaynaştıranlar için ne düşünüyorsunuz? Örneğin Güher- Süher Pekinel ve Jacques Loussier Trio’nun veya Pekinellerin Bob James ile yaptığı CD’ler, gibi.

Bahsettiğiniz bu sanatçıları çok iyi tanıyorum. Ben de Güher ve Süher ile birlikte Julliard School’un orta kısmına devam etmiştim. İstanbul’a bu gelişimde onlarla yeniden buluşmak isterim. Jacque Lousier’nin Trio’su bugüne kadar Bach’a ait en önemli çalışmaları yaptı. Bob James’in Bach projesini bilmiyordum ama onu çok yaratıcı bir yorumcu olarak tanıyorum. Sözünü ettiğiniz farklı dallardan gelen bu sanatçıların hepsinin Bach çatısı altında birleşmeleri, Bach ruhundaki olağanüstü nefesin sonsuza kadar yaşayacağını gösteriyor.

- Yıllar önce Lyn Harrell ile İstanbul Festivali’nde verdiğiniz konserinizi keyifle dinlemiştik. Aya İrini’deki eşliksiz Bach yorumunuzu unutamadım. Konser salonlarının yorum üstündeki etkisi konusunda ne düşünüyorsunuz?

Her konser salonunun sanatçı yorumu üstünde etkisi vardır. Zorlu Performance Center’ı daha önce hiç görmedim, bilmiyorum. Ama hakkında güzel şeyler duydum. Şimdi grubumla birlikte orada çalmayı merak ediyoruz. Yeni bir dinleyici kitlesiyle tanışmak ve yeni bir akustik düzeni denemek heyecan verici. Her zaman Türkiye’ye gelmeyi, özellikle İstanbul’da çalmayı çok sevdim. Kültürlerin çeşitliliği ve bu harika kentin altında yatan enerji, kenti ziyaret edenlerin ne kadar şanslı olduğunu gösterir. Ama bence bütün bu etkenler içinde en önemlisi dinleyici faktörüdür. Bir konser salonu diğerinden farklıdır; ancak aynı zamanda konser günlerine göre de salonun atmosferi değişir. Örneğin pazartesi dinleyicisi cuma geceki dinleyiciye göre daha tedirgindir, çünkü ertesi gün işe gidecektir. Siz sahnede bunu hissedersiniz. Benim bu kez İstanbul’daki konserim cuma gecesi olacağı için çok mutluyum.

13.11.2015 Cumhuriyet


Yazarın Diğer Yazıları

  • Ülkemizin Aydınlık Yüzleri
  • AKM Karanlıktan Nasıl Kurtulacak?
  • Musiki Birdir ve Muazzam Bir Kubbedir
  • BİFO Yeni Mevsime Hızlı Başladı...
  • Cemal Reşit Rey’e Saygı
  • Leyla Gencer’in İzinde
  • Konserleri Nasıl Seçersiniz?
  • Seher Tanrıyar'ın Ardından
  • Yeni Mevsim, Yeni Konserler...
  • Yitirdiklerimizin Yeri Dolmuyor
  • Nil Kocamangil Çalıyordu, Sanki Başka Bir Gezegendeydik...
  • Bodrum ve Müzik...
  • İnsan Beyninin Özgür Yaratısı Musiki
  • Fazıl Say’a ECHO Ödülü
  • Tomris Öziş’i Tanıyor Musunuz?
  • Philip Glass ve Adnan Çoker
  • Selim İleri’den Müziksel Anlatım
  • Yaz Festivalleri Başlarken...
  • Goerne, Fazıl ve Glass...
  • Festivalin İkinci Haftasından İzlenimler
  • Sıra Dışı Festival...
  • Acı ile Coşku İç İçe
  • Şimdi Festivaller Mevsimi...
  • Leyla Gencer’in İzinde
  • Ankara’da Gençlerle Görkemli Bir Kapanış
  • Ferit Tüzün’ü Niçin Dinleyemiyoruz?
  • Ankara’da Bahar ve Festival
  • Operalar Leyla Gencer’e Adandı
  • Bilkent’te Müzik Devrimi
  • BİFO Yeni Döneme Hazır
  • Konser Bitti Ama Müzik Bitmedi
  • Festival Kırk Beş Yaşında
  • Bir Ödül ve Mutlu Tınılar
  • Coşkunun Doruğu...
  • Hovardanın Sonu
  • Bu Kışın En Güzel Konseri
  • Yeni Bir Müzik Hareketi
  • İstanbul’un Zengin Müzikleri
  • Cumhuriyet’e Masallar...
  • Fazıl Say’ın Çoğalan Sesi...
  • Müzik Derde Devadır
  • Karanlığı Müzikle Dağıtın...
  • Bifo Konseri ve Zehra
  • İlhan Baran’ı Yitirdik
  • Müzik ve Cesaret
  • İdil Biret İle Başka Bir Âleme Yolculuk
  • Üniversite ve Sanat...
  • Veriko’ya Binlerce Alkış
  • Klasik Müzikte Hareketli Günler...
  • Canlı Yayında Wagner Operası
  • Bir Zamanlar Operamız...
  • Bilkent Yeni Mevsime Hazır
  • Umutlu Mevsim
  • Üç Kültür İnsanının Ardından...
  • Çellosunda Aşk Acısı Var
  • Bodrum’a Yıldız Yağmuru
  • Müzikle Kanatlanmak
  • Bugünlerde Müzik Dinlemek
  • Gümüşlük Festivali Doğayla Kucaklaşıyor
  • Usmanbaşlar Kentsel Dönüşümde
  • Festivalin Ardındaki Coşku
  • Gerçek Bir Yaz Festivali
  • Marinada Bir Yaz Festivali
  • Festivalde Görkemli İlk Hafta
  • İstanbul’un Festivali Başlıyor
  • Leyla Gencer’i Anmak
  • Nicola Benedetti ve Karim Said
  • Uluslararası Olabilmek
  • Hayalleri Gerçek Oluyor
  • Piyanistler Şöleni
  • Hüzün ve Müzik
  • Gençlik Pırıl Pırıl
  • Çağdaş Müziğimizin Tarihi
  • CD’lerle Mutluluk Pencereleri
  • BİFO’nun Viyana Zaferi
  • Ezber Bozan Festival
  • Eve Dönmek Gibi Bir Şey
  • Program Konserin Kalbidir
  • Müziğe Teslim Olmak
  • Modernizmin Cumhurbaşkanı Öldü
  • Yılın Adamı: Usmanbaş
  • Beethoven 245 Yaşında
  • İnsana Dokunan Yorumlar
  • Allegro’dan Adagio’ya
  • ‘Minimalizm’in Minimal Devinimi
  • İki Piyanist İki Söylem
  • ‘İstanbul’da Çalmayı Çok Sevdim’
  • Borusan Quartet 10 Yaşında
  • Onuncu Yıl Marşı’nın Notasına Gelenler...
  • Genç Kemancıdan Uluslararası Başarı
  • Çellonun Büyülü Tınısı
  • İstanbul Uyanıyor
  • Gizli Kahraman: Muhittin Sadak
  • Boğaz’da Bir Yalı ve Klasik Müzik
  • Müzikten Korkmayın
  • Leyla Gencer’in Gençleri...
  • Bodrum’da Müzik Tınıları
  • Sanat Dallarını Bir Araya Getirmişti
  • Her Şeyin Başı Bach
  • ‘İyi ki Kemanım Varmış’
  • Marina Festivale Hazır
  • ‘Orkestra’mızın Çoksesli Yüzü
  • Fazıl’dan Yeni Şarkılar
  • Orff Metodu ve Biz...
  • Gümüşlük’te Nota Rüzgârı
  • Müzikte Değer Çıtamız Bu Konserlerle Yükseldi
  • Festivalin Doruk Haftası
  • Bir Dörtlü Tek Nefes
  • Festival Coşkuyla Sürüyor
  • Berlin Filarmoni Şefini Seçemedi
  • Leyla Gencer Anısına ‘Aida’
  • Kamusal Alanın Nota Defteri
  • Venedik’te Kentle Tümleşen Sanat
  • Bütün Alkışlar Hayalet’e Gitsin!
  • Ankara’da Gençlik Coşkusu
  • Yaratıcı Bir Aydınımızı Yitirdik
  • Romantizm Doruktaydı
  • Müzik ve Çanakkale...
  • İDSO Nostaljisi...
  • ‘Nefes Kesen’ Kemancı...
  • Bir Müzik Dostuydu
  • Kar Bitti, Müzik Yağıyor
  • Özgecan’ın Çocuksu Sesi
  • Cemal Reşit Rey’in Kapısı Kapalı
  • Aynı Şarkıları Söylerdik...
  • Klasisizm ile Romantizm
  • Operanın Hafifmeşrep Kızı: Operet
  • 2015’i Gençlere Adayalım
  • ‘Flüt Erkeksi Bir Güç’
  • Hüzün ve Beethoven
  • Barok Müziğin Gizli Gücü
  • Festivalin Gizli Teması ‘Gençlik’
  • Ruşen Güneş ve Altın Madalyası
  • İstanbul’da Uçuşan Kemanlar
  • Kandinsky’den Bartok’a
  • İş Sanat’ta Görkemli Açılış
  • Cumhuriyetin 91. Yılında Müzik...
  • ‘Aykırı’ Düşünürün Zengin Dünyası
  • Önemli Sanatçılar, Üst Düzey Konserler
  • Yunus Emre ile Yücelirken
  • Mersin’den Yükselen Sesler
  • Çağıyla Barışık Olmak
  • Çoksesli Bir Sergi
  • Özgeçmişi TÜSAK’a Yansımalı
  • Bodrum Kalesi’nde ‘Kamelyalı Kadın’
  • Jose Cura ve Fatma Said, Ege’yi Fethetti
  • Müzik Sınır Tanımıyor...
  • ‘Doğu’yu Vaat Ediyor’
  • Dünyanın Tüm Kıtalarında
  • Çok Yönlü Bir Yaratıcı
  • Müzikle Değişen Yaşamlar
  • ‘Sait Faik’ Ses Getirdi
  • ‘Kültür Bütçeleri Kısılmamalı’
  • Festivallerde Polonya Damgası
  • Festivaller Arasında Işınlanmak
  • Festivaller Art Arda Başlarken
  • Klasik Müzik ve Yas
  • Gökyüzünü Saran Ağıtlar
  • Tarihi Mekânlarda Konser Keyfi
  • Tılsımlı Gençler
  • Müzikte Yeni Sesler
  • Beethoven’ın Derin Etkileri
  • Büyücü Bir Şef
  • ‘Jül Sezar’ Operası İlk Kez Sahneleniyor
  • Bruckner Dinlerken...
  • Richard Strauss Yılı...
  • Ayşegül Sarıca’yı Ne Kadar Tanırsınız?
  • Karşıyakada Şenlik Var...
  • Her Kuşağa Sesleniyor
  • Kediler Haftası...
  • ‘Onunla Bir Çağ Kapandı’
  • Gerçek Bir Efsane Dinledik
  • Lied Söylemenin Ayrıcalığı
  • Zorlu Center’da İki Dinleti
  • Geniş Kitleye Klasik Müzik
  • 2013’e Acıyla Veda
  • Batı-Doğu Barok Tınıları
  • Argerich ve Kremer Şöleni
  • İki Değerli Kitap
  • Salon Yoksa da Müzik Var
  • Pekineller’in Ödülü...
  • Cumhuriyet ve Müzik
  • Kentle Tümleşen Festival...
  • Yeni Bir Müzik Dünyası: Zorlu Center
  • Beethoven Fırtınası
  • Özgürlüğün Simgesiydi
  • Fazıl, Benyamin için çaldı
  • Yeni Sezon, Yeni Umutlar
  • Bravo Cem Mansur
  • Gheorghiu Turgutreis’i Fethetti
  • Hadi Festivale, Hadi Bodrum’a
  • Bahar Ayini Kutlamaları
  • Yeni Yasa Yeni Tasa
  • Kontrbaslar ve Enfeksiyoncular
  • ‘Geç ve genç ölmek isterdi’
  • Festivalde Ünlüler Haftası
  • Müziğe ve Sanatçıya Saygısızlık
  • Borusan Quartet’ten Tarihi Kayıt
  • Pekineller ve Penderecki'ye İKSV'den Ödül
  • New York Filarmoni Fırtınası
  • İlkyaz Konserlerle Rengârenk
  • Çağımızın Sanatçısı Fazıl Say
  • Barselona’da ‘Korkunç İvan’
  • ‘Çekişmelerden Uzak Bir Şef’