Çellonun Büyülü Tınısı

EVİN İLYASOĞLU 

Allegro

Geçen hafta Boğaziçi Üniversitesi Albert Long Hall konserleri bir solo viyolonsel dinletisiyle açıldı. Başlangıç konseri için oldukça iddialı bir programdı: Dünyanın en ünlü çellistlerinden Daniel Müller-Schott, Bach ve Britten’ın eşliksiz süitlerini çaldı.

Viyolonsel (çello), orkestra ailesindeki en etkileyici çalgılardan birisi, yaylı çalgıların dokunaklı tenor sesini yansıtan üyesidir. 
Orkestra çalgısı olduğu kadar solo çalgı veya oda müziği üyesi olarak da etkinliğini korur.

Geçen hafta Boğaziçi Üniversitesi Albert Long Hall konserleri bir solo viyolonsel dinletisiyle açıldı. Başlangıç konseri için oldukça iddialı bir programdı: Dünyanın en ünlü çellistlerinden Daniel Müller-Schott, Bach ve Britten’ın eşliksiz süitlerini çaldı. Salonda çıt çıkarmadan dinleyen kitlenin konsantrasyonu dikkat çekiciydi. Bir başka dikkat çekici olay da son yıllarda ülkemizin göğsünü kabartan nice çellisti yetiştiren Dilbağ Tokay’ın bu konsere bir dolu öğrencisiyle gelmesiydi. Müzik öğrencilerinin konserleri dinlemesi, ünlü solistleri izlemesi başlı başına bir eğitimdir. Dilbağ ile ülkemizdeki viyolonsel eğitimi ve kendi yetiştirdiği öğrenciler üstüne konuştum:

“Ülkemizin yaylı çalgılar alanında yetiştirdiği değerli ustalardan Muhiddin Sadak, Edip Sezen, Feyha Talay, Ali Doğan, Doğan Cangal, Nusret Kayar ve benim de hocam olan Reşit Erzin gibi önceki kuşağımızın önemli viyolonselcileri, viyolonsel ekolünü yaratmış çok değerli sanatçılarımız. Günümüze gelirken Efe Baltacıgil ve 2011 yılında talihsiz bir şekilde kaybettiğimiz Benyamin Sönmez ile başlayan, ardından benim de öğrencilerimin aralarında bulunduğu, genç kuşak viyolonselcilerin başarıları ise uluslararası arenada göze çarpmakta.

MSGSÜ Devlet Konservatuvarı’nda hocalığa başladığımdan beri, mezun ettiğim öğrencilerin tümü, şu an eğitimlerine yurtdışında devam etmekte. Dorukhan Doruk halen Norveç Müzik Akademisi’nde Truls Mark ile eğitmine devam ediyor. Botan Özsan Almanya’da “Folkwang Güzel Sanatlar Üniversitesi”nde; Nil Kocamangil Paris’te CNSM’de, Emirhan Tunca Amerika’da New York Universitesi Steinhardt Akademi’de, Marion Feldman ile çalışmakta. Bu sene mezun olan öğrencilerimden Poyraz Baltacıgil, çellist Jean-Guihen Queyras ile çalışmak üzere Freiburg’a ve Gülce Sucular ise Larissa Groeneveld ile çalışmak üzere Hollanda’ya gitti. Her birisi bir yandan da solist ve oda müzikçisi olarak Türkiye’nin ve dünyanın çeşitli sahnelerinde yer alıyorlar. Onlarla konserlere gidiyoruz. Hoca-öğrenci birlikte gidilen konserlerin, onların gelişimi üzerinde büyük etkisi olduğunu düşünüyorum. Müzik paylaşımımız derslerle sınırlı kalmıyor. Ayrıca yazın katıldığımız masterclass’larla da yetinmeyip, ulusal ve uluslararası yarışmalara giderek motivasyonumuzu pekiştirmeye çalışıyoruz.

On seneyi aşkındır öğrencilerimle birlikte Ayvalık Uluslararası Müzik Akademisi’ndeki masterclass’lara katılıyoruz. Yarışmalara giderken de onların yanında oluyorum. Tek soliste, yıldız yaratmaya kilitlenmiyor; onların takım olmasının, BİZ’in içinde biricik hissedebilmelerinin peşine düşüyorum.

Konservatuvarlarımızda tam zamanlı yaylı çalgılar eğitimi 5. sınıfta başlıyor ve üniversite mezuniyetine dek 12 yılda tamamlanıyor. Mesleğe başladığım günden bugüne en büyük dileğim, bir müzisyenin ne kadar zorlu ve uzun bir eğitim sürecinden geçtiğinin bilinmesi, sahip olduğu mesleğiyle değerini hissettiği bir ülkede yaşamasının hayal olmaktan çıkması. 

Tokay: MSGSÜ Devlet Konservatuvarı’nda hocalığa başladığımdan beri, mezun ettiğim öğrencilerin tümü, şu an eğitimlerine yurtdışında devam etmekte.

14.10.2015 Cumhuriyet


Yazarın Diğer Yazıları

  • Ülkemizin Aydınlık Yüzleri
  • AKM Karanlıktan Nasıl Kurtulacak?
  • Musiki Birdir ve Muazzam Bir Kubbedir
  • BİFO Yeni Mevsime Hızlı Başladı...
  • Cemal Reşit Rey’e Saygı
  • Leyla Gencer’in İzinde
  • Konserleri Nasıl Seçersiniz?
  • Seher Tanrıyar'ın Ardından
  • Yeni Mevsim, Yeni Konserler...
  • Yitirdiklerimizin Yeri Dolmuyor
  • Nil Kocamangil Çalıyordu, Sanki Başka Bir Gezegendeydik...
  • Bodrum ve Müzik...
  • İnsan Beyninin Özgür Yaratısı Musiki
  • Fazıl Say’a ECHO Ödülü
  • Tomris Öziş’i Tanıyor Musunuz?
  • Philip Glass ve Adnan Çoker
  • Selim İleri’den Müziksel Anlatım
  • Yaz Festivalleri Başlarken...
  • Goerne, Fazıl ve Glass...
  • Festivalin İkinci Haftasından İzlenimler
  • Sıra Dışı Festival...
  • Acı ile Coşku İç İçe
  • Şimdi Festivaller Mevsimi...
  • Leyla Gencer’in İzinde
  • Ankara’da Gençlerle Görkemli Bir Kapanış
  • Ferit Tüzün’ü Niçin Dinleyemiyoruz?
  • Ankara’da Bahar ve Festival
  • Operalar Leyla Gencer’e Adandı
  • Bilkent’te Müzik Devrimi
  • BİFO Yeni Döneme Hazır
  • Konser Bitti Ama Müzik Bitmedi
  • Festival Kırk Beş Yaşında
  • Bir Ödül ve Mutlu Tınılar
  • Coşkunun Doruğu...
  • Hovardanın Sonu
  • Bu Kışın En Güzel Konseri
  • Yeni Bir Müzik Hareketi
  • İstanbul’un Zengin Müzikleri
  • Cumhuriyet’e Masallar...
  • Fazıl Say’ın Çoğalan Sesi...
  • Müzik Derde Devadır
  • Karanlığı Müzikle Dağıtın...
  • Bifo Konseri ve Zehra
  • İlhan Baran’ı Yitirdik
  • Müzik ve Cesaret
  • İdil Biret İle Başka Bir Âleme Yolculuk
  • Üniversite ve Sanat...
  • Veriko’ya Binlerce Alkış
  • Klasik Müzikte Hareketli Günler...
  • Canlı Yayında Wagner Operası
  • Bir Zamanlar Operamız...
  • Bilkent Yeni Mevsime Hazır
  • Umutlu Mevsim
  • Üç Kültür İnsanının Ardından...
  • Çellosunda Aşk Acısı Var
  • Bodrum’a Yıldız Yağmuru
  • Müzikle Kanatlanmak
  • Bugünlerde Müzik Dinlemek
  • Gümüşlük Festivali Doğayla Kucaklaşıyor
  • Usmanbaşlar Kentsel Dönüşümde
  • Festivalin Ardındaki Coşku
  • Gerçek Bir Yaz Festivali
  • Marinada Bir Yaz Festivali
  • Festivalde Görkemli İlk Hafta
  • İstanbul’un Festivali Başlıyor
  • Leyla Gencer’i Anmak
  • Nicola Benedetti ve Karim Said
  • Uluslararası Olabilmek
  • Hayalleri Gerçek Oluyor
  • Piyanistler Şöleni
  • Hüzün ve Müzik
  • Gençlik Pırıl Pırıl
  • Çağdaş Müziğimizin Tarihi
  • CD’lerle Mutluluk Pencereleri
  • BİFO’nun Viyana Zaferi
  • Ezber Bozan Festival
  • Eve Dönmek Gibi Bir Şey
  • Program Konserin Kalbidir
  • Müziğe Teslim Olmak
  • Modernizmin Cumhurbaşkanı Öldü
  • Yılın Adamı: Usmanbaş
  • Beethoven 245 Yaşında
  • İnsana Dokunan Yorumlar
  • Allegro’dan Adagio’ya
  • ‘Minimalizm’in Minimal Devinimi
  • İki Piyanist İki Söylem
  • ‘İstanbul’da Çalmayı Çok Sevdim’
  • Borusan Quartet 10 Yaşında
  • Onuncu Yıl Marşı’nın Notasına Gelenler...
  • Genç Kemancıdan Uluslararası Başarı
  • Çellonun Büyülü Tınısı
  • İstanbul Uyanıyor
  • Gizli Kahraman: Muhittin Sadak
  • Boğaz’da Bir Yalı ve Klasik Müzik
  • Müzikten Korkmayın
  • Leyla Gencer’in Gençleri...
  • Bodrum’da Müzik Tınıları
  • Sanat Dallarını Bir Araya Getirmişti
  • Her Şeyin Başı Bach
  • ‘İyi ki Kemanım Varmış’
  • Marina Festivale Hazır
  • ‘Orkestra’mızın Çoksesli Yüzü
  • Fazıl’dan Yeni Şarkılar
  • Orff Metodu ve Biz...
  • Gümüşlük’te Nota Rüzgârı
  • Müzikte Değer Çıtamız Bu Konserlerle Yükseldi
  • Festivalin Doruk Haftası
  • Bir Dörtlü Tek Nefes
  • Festival Coşkuyla Sürüyor
  • Berlin Filarmoni Şefini Seçemedi
  • Leyla Gencer Anısına ‘Aida’
  • Kamusal Alanın Nota Defteri
  • Venedik’te Kentle Tümleşen Sanat
  • Bütün Alkışlar Hayalet’e Gitsin!
  • Ankara’da Gençlik Coşkusu
  • Yaratıcı Bir Aydınımızı Yitirdik
  • Romantizm Doruktaydı
  • Müzik ve Çanakkale...
  • İDSO Nostaljisi...
  • ‘Nefes Kesen’ Kemancı...
  • Bir Müzik Dostuydu
  • Kar Bitti, Müzik Yağıyor
  • Özgecan’ın Çocuksu Sesi
  • Cemal Reşit Rey’in Kapısı Kapalı
  • Aynı Şarkıları Söylerdik...
  • Klasisizm ile Romantizm
  • Operanın Hafifmeşrep Kızı: Operet
  • 2015’i Gençlere Adayalım
  • ‘Flüt Erkeksi Bir Güç’
  • Hüzün ve Beethoven
  • Barok Müziğin Gizli Gücü
  • Festivalin Gizli Teması ‘Gençlik’
  • Ruşen Güneş ve Altın Madalyası
  • İstanbul’da Uçuşan Kemanlar
  • Kandinsky’den Bartok’a
  • İş Sanat’ta Görkemli Açılış
  • Cumhuriyetin 91. Yılında Müzik...
  • ‘Aykırı’ Düşünürün Zengin Dünyası
  • Önemli Sanatçılar, Üst Düzey Konserler
  • Yunus Emre ile Yücelirken
  • Mersin’den Yükselen Sesler
  • Çağıyla Barışık Olmak
  • Çoksesli Bir Sergi
  • Özgeçmişi TÜSAK’a Yansımalı
  • Bodrum Kalesi’nde ‘Kamelyalı Kadın’
  • Jose Cura ve Fatma Said, Ege’yi Fethetti
  • Müzik Sınır Tanımıyor...
  • ‘Doğu’yu Vaat Ediyor’
  • Dünyanın Tüm Kıtalarında
  • Çok Yönlü Bir Yaratıcı
  • Müzikle Değişen Yaşamlar
  • ‘Sait Faik’ Ses Getirdi
  • ‘Kültür Bütçeleri Kısılmamalı’
  • Festivallerde Polonya Damgası
  • Festivaller Arasında Işınlanmak
  • Festivaller Art Arda Başlarken
  • Klasik Müzik ve Yas
  • Gökyüzünü Saran Ağıtlar
  • Tarihi Mekânlarda Konser Keyfi
  • Tılsımlı Gençler
  • Müzikte Yeni Sesler
  • Beethoven’ın Derin Etkileri
  • Büyücü Bir Şef
  • ‘Jül Sezar’ Operası İlk Kez Sahneleniyor
  • Bruckner Dinlerken...
  • Richard Strauss Yılı...
  • Ayşegül Sarıca’yı Ne Kadar Tanırsınız?
  • Karşıyakada Şenlik Var...
  • Her Kuşağa Sesleniyor
  • Kediler Haftası...
  • ‘Onunla Bir Çağ Kapandı’
  • Gerçek Bir Efsane Dinledik
  • Lied Söylemenin Ayrıcalığı
  • Zorlu Center’da İki Dinleti
  • Geniş Kitleye Klasik Müzik
  • 2013’e Acıyla Veda
  • Batı-Doğu Barok Tınıları
  • Argerich ve Kremer Şöleni
  • İki Değerli Kitap
  • Salon Yoksa da Müzik Var
  • Pekineller’in Ödülü...
  • Cumhuriyet ve Müzik
  • Kentle Tümleşen Festival...
  • Yeni Bir Müzik Dünyası: Zorlu Center
  • Beethoven Fırtınası
  • Özgürlüğün Simgesiydi
  • Fazıl, Benyamin için çaldı
  • Yeni Sezon, Yeni Umutlar
  • Bravo Cem Mansur
  • Gheorghiu Turgutreis’i Fethetti
  • Hadi Festivale, Hadi Bodrum’a
  • Bahar Ayini Kutlamaları
  • Yeni Yasa Yeni Tasa
  • Kontrbaslar ve Enfeksiyoncular
  • ‘Geç ve genç ölmek isterdi’
  • Festivalde Ünlüler Haftası
  • Müziğe ve Sanatçıya Saygısızlık
  • Borusan Quartet’ten Tarihi Kayıt
  • Pekineller ve Penderecki'ye İKSV'den Ödül
  • New York Filarmoni Fırtınası
  • İlkyaz Konserlerle Rengârenk
  • Çağımızın Sanatçısı Fazıl Say
  • Barselona’da ‘Korkunç İvan’
  • ‘Çekişmelerden Uzak Bir Şef’