Müzikte Değer Çıtamız Bu Konserlerle Yükseldi

EVİN İLYASOĞLU 

Allegro

Lars Vogt ve Yuja Wang ile Christian Tetzlaf derken, önceki akşam sona eren 43. İstanbul Müzik Festivali beğeni çıtamızı bir hayli yükseltti

Önceki akşam biten İstanbul Müzik Festivali’nin son konserleriyle müziği değerlendirme ölçütümüz, beğeni çıtamız iyice yükseldi. Son hafta boyunca her gece bir başka dünya ünlüsünü dinledik. Paavo Jarvi yönetimindeki kemancı Christian Tetzlaf’ın Brahms keman konçertosunu çaldığı konserde ayaklarımız yerden kesildi. 
Deutsche Kammerphilharmonie Bremen orkestrasının her bir çalgı grubu nasıl güzel tınladı, mekânı nasıl sarmaladı! Aslında Aya Irini’nin akustiği 12. sıradan sonrasorunludur deriz. Jarvi’nin yönetimindeyse solo ve orkestra arasında her bir ayrıntı ortaya çıkıyor, hiçbir ses yitip gitmiyor, hiçbir çalgı grubu bir diğeriyle örtüşmüyordu. Kemancı Tetzlaff eski yorumcular gibi büyük düşünüyor ve büyük çalıyordu. Maestro Jarvi net vuruşları, soliste saygılı eşliği ile günümüzden yarınlara adını bırakacak usta şeflerden birisi. Brahms’ın 1. Senfonisini de geniş soluklu yorumuyla klasizmden romantizme bağladı. Tam anlamıyla bir şölendi bu dinleti.

Kozena düş kırıklığı 
Ertesi gece aynı topluluğu Lütfi Kırdar’da izlerken nice dinleyici bir önceki kadar etkilenmediğini söylüyordu. Oysa aynı şef, aynı üyeler ve aynı Brahms... Ne yazık ki 4. senfoniyi dinleyemedim. Ama piyanist Lars Vogt’un bestecinin 2. konçertosundaki enerjisini ve Jarvi’nin ustalıklı eşliğini zevkle izledim. 
Lozan Oda Orkestrası’nın kemancı Arabella Steinbacher ve viyolacı Maxim Rysanov ile Mozart konserindeki Senfoni Konsertant’da solistlerin ve topluluk zarif bir uyum sergiledi. 
En merakla beklediğim konserlerden Magdelena Kozena ise benim gibi kimi izleyiciyi düş kırıklığına uğrattı. Nice kaydını ve canlı konserini dinlediğim bu mezzosoprano, Les Solistes du Concert D’Astree topluluğu ile tekdüze bir program seçmişti: Yapıtlar arasında tek “Olgun Barok” bestecisi olan Rameau’nun dışındaki Fransız Erken Barok bestecileri müzikbilimsel bir seminere daha çok yakışırdı. 
Lavta, klavsen, viyola da gamba, flüt ve bas gibi çalgılardan oluşan bu küçük topluluğun sesi Aya İrini kubbesinde yetersiz kaldı. Anlaşılan Kozena bu sıralar Fransız Erken Barok müziği üstüne bir araştırma yapıyor ve bizimle paylaşıyordu.

Bir süperstar: Yuja Wang 
Dünya sahnelerinin en gözde piyanistlerinden Yuja Wang festivalin kapanış konserini taçlandırdı. Çalarken tüm bedenini kullanan piyanist, geniş bir imge gücü, üstün bir teknik, güvenli bir sahne duruşu ve enerjisiyle salonu büyüledi. Prokofiyef’in diğerlerine göre daha az çalınan ve zorluğuyla ünlü 2. piyano konçertosunu baştan sona sanki tek solukta ve kendine özgü kimliğini sergileyerek çaldı. Bis olarak Fazıl Say’ın Rondo Alla turca uyarlamasını ve kendisinin Carmen uyarlamasını seslendirmesi çok anlamlıydı.
İkinci yarıda orkestra Respighi’den Roma Üçlemesi’ni çaldı. Prokofiyef’in ve Respighi’nin yapıtları 1913-1928 arasında bestelenmişti. Her birinde 1. Dünya Savaşı’nın izleri kadar savaş sonrasının atmosferi de yansıyordu. Sasha Goetzel yönetimindeki BİFO, Wang’a ustalıklı bir eşlik sunarken, Respighi’nin yapıtlarında kişilikli bir senfonik topluluk olduğunu kanıtladı. Ancak coşkulu bir kapanış konseri için programın süresi çok uzun ve müzik yoğunluğu çok yüklüydü. 
Evet, festival bu yıl beğeni çıtamızı bir hayli yükseltti!

1.7.2015 Cumhuriyet


Yazarın Diğer Yazıları

  • Bodrum ve Müzik...
  • İnsan Beyninin Özgür Yaratısı Musiki
  • Fazıl Say’a ECHO Ödülü
  • Tomris Öziş’i Tanıyor Musunuz?
  • Philip Glass ve Adnan Çoker
  • Selim İleri’den Müziksel Anlatım
  • Yaz Festivalleri Başlarken...
  • Goerne, Fazıl ve Glass...
  • Festivalin İkinci Haftasından İzlenimler
  • Sıra Dışı Festival...
  • Acı ile Coşku İç İçe
  • Şimdi Festivaller Mevsimi...
  • Leyla Gencer’in İzinde
  • Ankara’da Gençlerle Görkemli Bir Kapanış
  • Ferit Tüzün’ü Niçin Dinleyemiyoruz?
  • Ankara’da Bahar ve Festival
  • Operalar Leyla Gencer’e Adandı
  • Bilkent’te Müzik Devrimi
  • BİFO Yeni Döneme Hazır
  • Konser Bitti Ama Müzik Bitmedi
  • Festival Kırk Beş Yaşında
  • Bir Ödül ve Mutlu Tınılar
  • Coşkunun Doruğu...
  • Hovardanın Sonu
  • Bu Kışın En Güzel Konseri
  • Yeni Bir Müzik Hareketi
  • İstanbul’un Zengin Müzikleri
  • Cumhuriyet’e Masallar...
  • Fazıl Say’ın Çoğalan Sesi...
  • Müzik Derde Devadır
  • Karanlığı Müzikle Dağıtın...
  • Bifo Konseri ve Zehra
  • İlhan Baran’ı Yitirdik
  • Müzik ve Cesaret
  • İdil Biret İle Başka Bir Âleme Yolculuk
  • Üniversite ve Sanat...
  • Veriko’ya Binlerce Alkış
  • Klasik Müzikte Hareketli Günler...
  • Canlı Yayında Wagner Operası
  • Bir Zamanlar Operamız...
  • Bilkent Yeni Mevsime Hazır
  • Umutlu Mevsim
  • Üç Kültür İnsanının Ardından...
  • Çellosunda Aşk Acısı Var
  • Bodrum’a Yıldız Yağmuru
  • Müzikle Kanatlanmak
  • Bugünlerde Müzik Dinlemek
  • Gümüşlük Festivali Doğayla Kucaklaşıyor
  • Usmanbaşlar Kentsel Dönüşümde
  • Festivalin Ardındaki Coşku
  • Gerçek Bir Yaz Festivali
  • Marinada Bir Yaz Festivali
  • Festivalde Görkemli İlk Hafta
  • İstanbul’un Festivali Başlıyor
  • Leyla Gencer’i Anmak
  • Nicola Benedetti ve Karim Said
  • Uluslararası Olabilmek
  • Hayalleri Gerçek Oluyor
  • Piyanistler Şöleni
  • Hüzün ve Müzik
  • Gençlik Pırıl Pırıl
  • Çağdaş Müziğimizin Tarihi
  • CD’lerle Mutluluk Pencereleri
  • BİFO’nun Viyana Zaferi
  • Ezber Bozan Festival
  • Eve Dönmek Gibi Bir Şey
  • Program Konserin Kalbidir
  • Müziğe Teslim Olmak
  • Modernizmin Cumhurbaşkanı Öldü
  • Yılın Adamı: Usmanbaş
  • Beethoven 245 Yaşında
  • İnsana Dokunan Yorumlar
  • Allegro’dan Adagio’ya
  • ‘Minimalizm’in Minimal Devinimi
  • İki Piyanist İki Söylem
  • ‘İstanbul’da Çalmayı Çok Sevdim’
  • Borusan Quartet 10 Yaşında
  • Onuncu Yıl Marşı’nın Notasına Gelenler...
  • Genç Kemancıdan Uluslararası Başarı
  • Çellonun Büyülü Tınısı
  • İstanbul Uyanıyor
  • Gizli Kahraman: Muhittin Sadak
  • Boğaz’da Bir Yalı ve Klasik Müzik
  • Müzikten Korkmayın
  • Leyla Gencer’in Gençleri...
  • Bodrum’da Müzik Tınıları
  • Sanat Dallarını Bir Araya Getirmişti
  • Her Şeyin Başı Bach
  • ‘İyi ki Kemanım Varmış’
  • Marina Festivale Hazır
  • ‘Orkestra’mızın Çoksesli Yüzü
  • Fazıl’dan Yeni Şarkılar
  • Orff Metodu ve Biz...
  • Gümüşlük’te Nota Rüzgârı
  • Müzikte Değer Çıtamız Bu Konserlerle Yükseldi
  • Festivalin Doruk Haftası
  • Bir Dörtlü Tek Nefes
  • Festival Coşkuyla Sürüyor
  • Berlin Filarmoni Şefini Seçemedi
  • Leyla Gencer Anısına ‘Aida’
  • Kamusal Alanın Nota Defteri
  • Venedik’te Kentle Tümleşen Sanat
  • Bütün Alkışlar Hayalet’e Gitsin!
  • Ankara’da Gençlik Coşkusu
  • Yaratıcı Bir Aydınımızı Yitirdik
  • Romantizm Doruktaydı
  • Müzik ve Çanakkale...
  • İDSO Nostaljisi...
  • ‘Nefes Kesen’ Kemancı...
  • Bir Müzik Dostuydu
  • Kar Bitti, Müzik Yağıyor
  • Özgecan’ın Çocuksu Sesi
  • Cemal Reşit Rey’in Kapısı Kapalı
  • Aynı Şarkıları Söylerdik...
  • Klasisizm ile Romantizm
  • Operanın Hafifmeşrep Kızı: Operet
  • 2015’i Gençlere Adayalım
  • ‘Flüt Erkeksi Bir Güç’
  • Hüzün ve Beethoven
  • Barok Müziğin Gizli Gücü
  • Festivalin Gizli Teması ‘Gençlik’
  • Ruşen Güneş ve Altın Madalyası
  • İstanbul’da Uçuşan Kemanlar
  • Kandinsky’den Bartok’a
  • İş Sanat’ta Görkemli Açılış
  • Cumhuriyetin 91. Yılında Müzik...
  • ‘Aykırı’ Düşünürün Zengin Dünyası
  • Önemli Sanatçılar, Üst Düzey Konserler
  • Yunus Emre ile Yücelirken
  • Mersin’den Yükselen Sesler
  • Çağıyla Barışık Olmak
  • Çoksesli Bir Sergi
  • Özgeçmişi TÜSAK’a Yansımalı
  • Bodrum Kalesi’nde ‘Kamelyalı Kadın’
  • Jose Cura ve Fatma Said, Ege’yi Fethetti
  • Müzik Sınır Tanımıyor...
  • ‘Doğu’yu Vaat Ediyor’
  • Dünyanın Tüm Kıtalarında
  • Çok Yönlü Bir Yaratıcı
  • Müzikle Değişen Yaşamlar
  • ‘Sait Faik’ Ses Getirdi
  • ‘Kültür Bütçeleri Kısılmamalı’
  • Festivallerde Polonya Damgası
  • Festivaller Arasında Işınlanmak
  • Festivaller Art Arda Başlarken
  • Klasik Müzik ve Yas
  • Gökyüzünü Saran Ağıtlar
  • Tarihi Mekânlarda Konser Keyfi
  • Tılsımlı Gençler
  • Müzikte Yeni Sesler
  • Beethoven’ın Derin Etkileri
  • Büyücü Bir Şef
  • ‘Jül Sezar’ Operası İlk Kez Sahneleniyor
  • Bruckner Dinlerken...
  • Richard Strauss Yılı...
  • Ayşegül Sarıca’yı Ne Kadar Tanırsınız?
  • Karşıyakada Şenlik Var...
  • Her Kuşağa Sesleniyor
  • Kediler Haftası...
  • ‘Onunla Bir Çağ Kapandı’
  • Gerçek Bir Efsane Dinledik
  • Lied Söylemenin Ayrıcalığı
  • Zorlu Center’da İki Dinleti
  • Geniş Kitleye Klasik Müzik
  • 2013’e Acıyla Veda
  • Batı-Doğu Barok Tınıları
  • Argerich ve Kremer Şöleni
  • İki Değerli Kitap
  • Salon Yoksa da Müzik Var
  • Pekineller’in Ödülü...
  • Cumhuriyet ve Müzik
  • Kentle Tümleşen Festival...
  • Yeni Bir Müzik Dünyası: Zorlu Center
  • Beethoven Fırtınası
  • Özgürlüğün Simgesiydi
  • Fazıl, Benyamin için çaldı
  • Yeni Sezon, Yeni Umutlar
  • Bravo Cem Mansur
  • Gheorghiu Turgutreis’i Fethetti
  • Hadi Festivale, Hadi Bodrum’a
  • Bahar Ayini Kutlamaları
  • Yeni Yasa Yeni Tasa
  • Kontrbaslar ve Enfeksiyoncular
  • ‘Geç ve genç ölmek isterdi’
  • Festivalde Ünlüler Haftası
  • Müziğe ve Sanatçıya Saygısızlık
  • Borusan Quartet’ten Tarihi Kayıt
  • Pekineller ve Penderecki'ye İKSV'den Ödül
  • New York Filarmoni Fırtınası
  • İlkyaz Konserlerle Rengârenk
  • Çağımızın Sanatçısı Fazıl Say
  • Barselona’da ‘Korkunç İvan’
  • ‘Çekişmelerden Uzak Bir Şef’