Ankara’da Gençlik Coşkusu

EVİN İLYASOĞLU 

Allegro

32. Ankara Müzik Festivali’nde pek çok konser gençliğin enerjisine teslim edilmiş. 30 Nisan’daki kapanış konserini yönetecek olan isim ise Ankara Gençlik Senfoni Orkestrası’nın mimarı ve şefi Fazlı Orhun Orhon.

Geçen hafta Ankara’daydım. 32. Ankara Müzik Festivali’nde ortak payda “gençlik” diyebiliriz. Pek çok konser gençliğin enerjisine teslim edilmiş. 30 Nisan’daki kapanış konserini yönetecek olan Ankara Gençlik Senfoni Orkestrası’nın mimarı ve şefi Fazlı Orhun Orhon ile konuştum. 2011’den beri genç ve nitelikli Türk müzikçilerin yalnız yurtiçinde değil, yurtdışındaki yükselişlerini de izleyip aileye katıyor. Orhun Orhon üyelerin neredeyse her birini “zehir gibi”, “Mozart gibi” diye niteliyor. “İlle de yurtdışından getirtince daha iyi olacak, zihniyetiyle nice vasat yorumcu çağrılıyor. Oysa bizim gençlerimiz arasında yurtdışında efsane hocalarla çalışanlar, yarışmalarda derece alanlar, şimdiden gençlik orkestralarında ünlü şeflerle çalanlar, henüz öğrenci olduğu halde absolüt kulağı ile dikkat çekenler var. Gençliğin potansiyeli inanılmaz derecede güçlü.”

Sevda Cenap And Müzik Vakfı, Müzikle Yaşayan Gençlik Derneği ve Başkent Üniversitesi Orhon’un ve orkestranın başlıca destekçileri. Topluluk, Ankara Müzik Festivali’nin de iki yıldır açılış ve/veya kapanış konserlerini yapmakta. Bu yılki kapanış konserinin solisti genç kemancımız Elvin Hoxha olacak.

Bilkent’te Pergolesi 
Ankara Festivali kapsamında Bilkent Senfoni’nin oda müziği grubuyla seslendirdiği bir barok konser dinledim. Neden o konseri seçip gittim derseniz, Pergolesi’nin Stabat Mater’ini dinlemek için, diyebilirim. Bu yapıt nerede çalınsa beni mıknatıs gibi kendine çekmiştir. İsviçreli şef Maurice Steger’in yönetimindeki konserde iki Macar soprano solistti: Soprano Tunde Szaboki ve mezzo soprano Judit Rajk. Her iki sanatçı programın ilkyarısında çeşitli Barok aryalarla bizi ikinci yarıdaki Stabat Mater’e hazırladılar. Çalgı topluluğunun Barok söylemi ve şefin coşkulu blok flüt soloları kayda değerdi.

Bu iki ayrı ses rengindeki sopranolar Stabat Mater’de Meryem’in çarmıha gerilmekte olan oğlunu izleyişini dile getirirler. Onun acılar içindeki iki ayrı duygusunu yansıtırlar. Sanki bir ses acılarını simgelerken diğer ses İsa’nın ruhunun Tanrı’yla birleşmesini kutlamaktadır. Pergolesi bu iki ses rengini iç içe kullanırken acıyla coşkuyu da iç içe işlemiştir. Ancak iki solist arasında yorum farkı vardı: Tunde Szaboki bir opera aryası söylercesine güçlüydü. Oysa burada kantat özelliği içinde, dramatik bir etki yaratmalıydı. Judith Rajk’ın üslubu gerek salona gerekse yapıta çok uygundu.

Sevda Cenap And Vakfı Ankara Festivali çevresinde eşzamanlı olarak kentte başka müzik etkinliklerini de destekliyor. Örneğin Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı’nda Sıdıka ve İnci Özdil’in öncülüğünü yaptığı Orkestra@ Modern tekrar hayata dönmüş. Konserlerin yanısıra bir de kompozisyon yarışması düzenlenmiş. 1.Uluslararası Kompozitörler ve Yorumcular Haftası da küçük bir festival gibi sürüyor. Ankara Festivali ise çellist Daniel Müller Schott gibi ünlülerle gençlerin enerjisini birleştirerek devam ediyor. (www. ankarafestival.com)

15.4.2015 Cumhuriyet


Yazarın Diğer Yazıları

  • Bodrum ve Müzik...
  • İnsan Beyninin Özgür Yaratısı Musiki
  • Fazıl Say’a ECHO Ödülü
  • Tomris Öziş’i Tanıyor Musunuz?
  • Philip Glass ve Adnan Çoker
  • Selim İleri’den Müziksel Anlatım
  • Yaz Festivalleri Başlarken...
  • Goerne, Fazıl ve Glass...
  • Festivalin İkinci Haftasından İzlenimler
  • Sıra Dışı Festival...
  • Acı ile Coşku İç İçe
  • Şimdi Festivaller Mevsimi...
  • Leyla Gencer’in İzinde
  • Ankara’da Gençlerle Görkemli Bir Kapanış
  • Ferit Tüzün’ü Niçin Dinleyemiyoruz?
  • Ankara’da Bahar ve Festival
  • Operalar Leyla Gencer’e Adandı
  • Bilkent’te Müzik Devrimi
  • BİFO Yeni Döneme Hazır
  • Konser Bitti Ama Müzik Bitmedi
  • Festival Kırk Beş Yaşında
  • Bir Ödül ve Mutlu Tınılar
  • Coşkunun Doruğu...
  • Hovardanın Sonu
  • Bu Kışın En Güzel Konseri
  • Yeni Bir Müzik Hareketi
  • İstanbul’un Zengin Müzikleri
  • Cumhuriyet’e Masallar...
  • Fazıl Say’ın Çoğalan Sesi...
  • Müzik Derde Devadır
  • Karanlığı Müzikle Dağıtın...
  • Bifo Konseri ve Zehra
  • İlhan Baran’ı Yitirdik
  • Müzik ve Cesaret
  • İdil Biret İle Başka Bir Âleme Yolculuk
  • Üniversite ve Sanat...
  • Veriko’ya Binlerce Alkış
  • Klasik Müzikte Hareketli Günler...
  • Canlı Yayında Wagner Operası
  • Bir Zamanlar Operamız...
  • Bilkent Yeni Mevsime Hazır
  • Umutlu Mevsim
  • Üç Kültür İnsanının Ardından...
  • Çellosunda Aşk Acısı Var
  • Bodrum’a Yıldız Yağmuru
  • Müzikle Kanatlanmak
  • Bugünlerde Müzik Dinlemek
  • Gümüşlük Festivali Doğayla Kucaklaşıyor
  • Usmanbaşlar Kentsel Dönüşümde
  • Festivalin Ardındaki Coşku
  • Gerçek Bir Yaz Festivali
  • Marinada Bir Yaz Festivali
  • Festivalde Görkemli İlk Hafta
  • İstanbul’un Festivali Başlıyor
  • Leyla Gencer’i Anmak
  • Nicola Benedetti ve Karim Said
  • Uluslararası Olabilmek
  • Hayalleri Gerçek Oluyor
  • Piyanistler Şöleni
  • Hüzün ve Müzik
  • Gençlik Pırıl Pırıl
  • Çağdaş Müziğimizin Tarihi
  • CD’lerle Mutluluk Pencereleri
  • BİFO’nun Viyana Zaferi
  • Ezber Bozan Festival
  • Eve Dönmek Gibi Bir Şey
  • Program Konserin Kalbidir
  • Müziğe Teslim Olmak
  • Modernizmin Cumhurbaşkanı Öldü
  • Yılın Adamı: Usmanbaş
  • Beethoven 245 Yaşında
  • İnsana Dokunan Yorumlar
  • Allegro’dan Adagio’ya
  • ‘Minimalizm’in Minimal Devinimi
  • İki Piyanist İki Söylem
  • ‘İstanbul’da Çalmayı Çok Sevdim’
  • Borusan Quartet 10 Yaşında
  • Onuncu Yıl Marşı’nın Notasına Gelenler...
  • Genç Kemancıdan Uluslararası Başarı
  • Çellonun Büyülü Tınısı
  • İstanbul Uyanıyor
  • Gizli Kahraman: Muhittin Sadak
  • Boğaz’da Bir Yalı ve Klasik Müzik
  • Müzikten Korkmayın
  • Leyla Gencer’in Gençleri...
  • Bodrum’da Müzik Tınıları
  • Sanat Dallarını Bir Araya Getirmişti
  • Her Şeyin Başı Bach
  • ‘İyi ki Kemanım Varmış’
  • Marina Festivale Hazır
  • ‘Orkestra’mızın Çoksesli Yüzü
  • Fazıl’dan Yeni Şarkılar
  • Orff Metodu ve Biz...
  • Gümüşlük’te Nota Rüzgârı
  • Müzikte Değer Çıtamız Bu Konserlerle Yükseldi
  • Festivalin Doruk Haftası
  • Bir Dörtlü Tek Nefes
  • Festival Coşkuyla Sürüyor
  • Berlin Filarmoni Şefini Seçemedi
  • Leyla Gencer Anısına ‘Aida’
  • Kamusal Alanın Nota Defteri
  • Venedik’te Kentle Tümleşen Sanat
  • Bütün Alkışlar Hayalet’e Gitsin!
  • Ankara’da Gençlik Coşkusu
  • Yaratıcı Bir Aydınımızı Yitirdik
  • Romantizm Doruktaydı
  • Müzik ve Çanakkale...
  • İDSO Nostaljisi...
  • ‘Nefes Kesen’ Kemancı...
  • Bir Müzik Dostuydu
  • Kar Bitti, Müzik Yağıyor
  • Özgecan’ın Çocuksu Sesi
  • Cemal Reşit Rey’in Kapısı Kapalı
  • Aynı Şarkıları Söylerdik...
  • Klasisizm ile Romantizm
  • Operanın Hafifmeşrep Kızı: Operet
  • 2015’i Gençlere Adayalım
  • ‘Flüt Erkeksi Bir Güç’
  • Hüzün ve Beethoven
  • Barok Müziğin Gizli Gücü
  • Festivalin Gizli Teması ‘Gençlik’
  • Ruşen Güneş ve Altın Madalyası
  • İstanbul’da Uçuşan Kemanlar
  • Kandinsky’den Bartok’a
  • İş Sanat’ta Görkemli Açılış
  • Cumhuriyetin 91. Yılında Müzik...
  • ‘Aykırı’ Düşünürün Zengin Dünyası
  • Önemli Sanatçılar, Üst Düzey Konserler
  • Yunus Emre ile Yücelirken
  • Mersin’den Yükselen Sesler
  • Çağıyla Barışık Olmak
  • Çoksesli Bir Sergi
  • Özgeçmişi TÜSAK’a Yansımalı
  • Bodrum Kalesi’nde ‘Kamelyalı Kadın’
  • Jose Cura ve Fatma Said, Ege’yi Fethetti
  • Müzik Sınır Tanımıyor...
  • ‘Doğu’yu Vaat Ediyor’
  • Dünyanın Tüm Kıtalarında
  • Çok Yönlü Bir Yaratıcı
  • Müzikle Değişen Yaşamlar
  • ‘Sait Faik’ Ses Getirdi
  • ‘Kültür Bütçeleri Kısılmamalı’
  • Festivallerde Polonya Damgası
  • Festivaller Arasında Işınlanmak
  • Festivaller Art Arda Başlarken
  • Klasik Müzik ve Yas
  • Gökyüzünü Saran Ağıtlar
  • Tarihi Mekânlarda Konser Keyfi
  • Tılsımlı Gençler
  • Müzikte Yeni Sesler
  • Beethoven’ın Derin Etkileri
  • Büyücü Bir Şef
  • ‘Jül Sezar’ Operası İlk Kez Sahneleniyor
  • Bruckner Dinlerken...
  • Richard Strauss Yılı...
  • Ayşegül Sarıca’yı Ne Kadar Tanırsınız?
  • Karşıyakada Şenlik Var...
  • Her Kuşağa Sesleniyor
  • Kediler Haftası...
  • ‘Onunla Bir Çağ Kapandı’
  • Gerçek Bir Efsane Dinledik
  • Lied Söylemenin Ayrıcalığı
  • Zorlu Center’da İki Dinleti
  • Geniş Kitleye Klasik Müzik
  • 2013’e Acıyla Veda
  • Batı-Doğu Barok Tınıları
  • Argerich ve Kremer Şöleni
  • İki Değerli Kitap
  • Salon Yoksa da Müzik Var
  • Pekineller’in Ödülü...
  • Cumhuriyet ve Müzik
  • Kentle Tümleşen Festival...
  • Yeni Bir Müzik Dünyası: Zorlu Center
  • Beethoven Fırtınası
  • Özgürlüğün Simgesiydi
  • Fazıl, Benyamin için çaldı
  • Yeni Sezon, Yeni Umutlar
  • Bravo Cem Mansur
  • Gheorghiu Turgutreis’i Fethetti
  • Hadi Festivale, Hadi Bodrum’a
  • Bahar Ayini Kutlamaları
  • Yeni Yasa Yeni Tasa
  • Kontrbaslar ve Enfeksiyoncular
  • ‘Geç ve genç ölmek isterdi’
  • Festivalde Ünlüler Haftası
  • Müziğe ve Sanatçıya Saygısızlık
  • Borusan Quartet’ten Tarihi Kayıt
  • Pekineller ve Penderecki'ye İKSV'den Ödül
  • New York Filarmoni Fırtınası
  • İlkyaz Konserlerle Rengârenk
  • Çağımızın Sanatçısı Fazıl Say
  • Barselona’da ‘Korkunç İvan’
  • ‘Çekişmelerden Uzak Bir Şef’