‘Flüt Erkeksi Bir Güç’

EVİN İLYASOĞLU 

Allegro

Marie Pierre Langlamet ve Julien Beaudiment Boğaziçi Üniversitesi Albert Long Konserlerinin konuğuydu

Julien Beaudiment 20. Yüzyıl bestecileriyle çalgısının yeniden keşfedilen boyutlarını anlatıyor: “Flütün çalgı olarak gücü ortaya çıktı. Ravel, Faure, Jolivet, Berio, Varese, Carl Nielsen gibi Avrupalı besteciler çalgının sınırlarını zorladılar. Flüt o mitolojik imajının yanı sıra erkeksi bir güç kazandı. Aynı zamanda yorum duyarlılığı da arttı. Artık yalnız bir salon çalgısı değil.”

Geçen hafta Boğaziçi Üniversitesi Albert Long salonunda konuğumuz olan Marie Pierre Langlamet (arp) ve JulienBeaudiment (flüt) ikilisi her zaman yaşanmayacak bir atmosfer oluşturdular. Marie Pierre 1993’teki Claudio Abbado zamanından bu yana Berlin Filarmoni Orkestrası’nın birinci arpçisi; Julien ise 12 yıl Lyon Ulusal Operası’nın birinci flütçüsüyken 2013’ten beri GustavoDudamel’in şefliğindeki Los Angeles Filarmoni’nin flüt grup şefi. Bu iki Fransız sanatçı uzun yıllar birlikte resital vermişler, her ikisi de kendi çalgısının uzmanı olduğu gibi birbirlerinin nefeslerini de çok iyi tanıyorlar. Julien, Fransız flüt okulunun önde gelen büyük isimleriyle çalışmış. Yüksek müzikalitesiyle en küçük sesten en büyük sese kadar geniş bir renk tayfı oluşturdu. Marie Pierre ise henüz 20 yaşındayken James Levine yönetimindeki Metropolitan operasının baş arpçısı olmuş. Arp, o kocaman çalgı, onun parmaklarında cüssesinden ve yer çekiminden sıyrılıp rüzgârla ses veren bir zerafete büründü. Her iki sanatçı da dünyanın önde gelen orkestralarında tarihi şeflerle çalmışlar. Birlikte konuştukları konulardan biri önümüzdeki yıllarda Berlin Filarmoni’nin başına kimin geçeceği: Gustavo Dudamel gibi 33 yaşında bir şef de olabilir, Daniel Barenboim gibi daha yaşlı bir şef de.. Flüt, çağlar boyu mitolojik imgeler çağrıştırmış, özellikle rönesans ve barok çağları temsil etmiş bir çalgı. Julien Beaudiment 20. yüzyıl bestecileriyle çalgısının yeniden keşfedilen boyutlarını anlatıyor: “Flütün çalgı olarak gücü ortaya çıktı. Ravel, Faure, Jolivet, Berio, Varese, Carl Nielsen gibi Avrupalı besteciler çalgının sınırlarınızorladılar. Flüt o mitolojik imajının yanı sıra erkeksi bir güç kazandı. Aynızamanda yorum duyarlılığı da arttı. Artık yalnız bir salon çalgısı değil.” Bugün eski çağların müziğini mutlaka eski çalgılarla çalmaya karşı Julien. “Bütün çağlara ve ortamlara açık olmalıyım. Eski müziği de modern flütümle çalıp o renkleri, o stili yaratmalıyım. Önemli olan müzikalite. Neden kendimizi sınırlamalıyız ki? Elimizdeki büyük orkestralarla o zamanın stilini daha iyiyansıtabilmeliyiz.” Fransız flüt okulunun önde gelen bütün hocalarıyla çalışmış, nice tarihi şefin değneği altında çalmış. Her hocadan, her şeften bir şeyler öğrendiğini anlatıyor: “Kendimi korsanlara benzetiyorum: Bu büyük insanlarınher birinden bir şey çaldım, sonra kendi hazinemi yarattım. En sevdiğim ortam opera orkestrasında yer almak. Belcanto operalarında kurduğumcümleler beni büyülüyor.” Yeni müzikten söz ediyoruz: “Bugün elektronik ortamla birleşen besteciler de flüte yepyeni renkler getirdiler, Pierre Boulez gibi. John Adams, Thomas Ades de çok önemli besteciler. Öte yanda nice besteci yeniden tonal müziğe döndü. Örneğin, Hersant, Dalbavie, Connesson, Pintcsher, Escaich.” Julien. Dudamel’e hayran olduğu halde şimdilerde Los Angeles’tan ayrılıp eski ortamına, Lyon Operası’na dönüyor: “Amerika bana göre değil. Herkes mükemmel çalıyor, tertemiz. Ama biz Avrupalılar yine de farklıyız.” Julien ayrıca Lyon takımını tutan müthiş bir futbol meraklısı.

24.12.2014 Cumhuriyet


Yazarın Diğer Yazıları

  • Bodrum ve Müzik...
  • İnsan Beyninin Özgür Yaratısı Musiki
  • Fazıl Say’a ECHO Ödülü
  • Tomris Öziş’i Tanıyor Musunuz?
  • Philip Glass ve Adnan Çoker
  • Selim İleri’den Müziksel Anlatım
  • Yaz Festivalleri Başlarken...
  • Goerne, Fazıl ve Glass...
  • Festivalin İkinci Haftasından İzlenimler
  • Sıra Dışı Festival...
  • Acı ile Coşku İç İçe
  • Şimdi Festivaller Mevsimi...
  • Leyla Gencer’in İzinde
  • Ankara’da Gençlerle Görkemli Bir Kapanış
  • Ferit Tüzün’ü Niçin Dinleyemiyoruz?
  • Ankara’da Bahar ve Festival
  • Operalar Leyla Gencer’e Adandı
  • Bilkent’te Müzik Devrimi
  • BİFO Yeni Döneme Hazır
  • Konser Bitti Ama Müzik Bitmedi
  • Festival Kırk Beş Yaşında
  • Bir Ödül ve Mutlu Tınılar
  • Coşkunun Doruğu...
  • Hovardanın Sonu
  • Bu Kışın En Güzel Konseri
  • Yeni Bir Müzik Hareketi
  • İstanbul’un Zengin Müzikleri
  • Cumhuriyet’e Masallar...
  • Fazıl Say’ın Çoğalan Sesi...
  • Müzik Derde Devadır
  • Karanlığı Müzikle Dağıtın...
  • Bifo Konseri ve Zehra
  • İlhan Baran’ı Yitirdik
  • Müzik ve Cesaret
  • İdil Biret İle Başka Bir Âleme Yolculuk
  • Üniversite ve Sanat...
  • Veriko’ya Binlerce Alkış
  • Klasik Müzikte Hareketli Günler...
  • Canlı Yayında Wagner Operası
  • Bir Zamanlar Operamız...
  • Bilkent Yeni Mevsime Hazır
  • Umutlu Mevsim
  • Üç Kültür İnsanının Ardından...
  • Çellosunda Aşk Acısı Var
  • Bodrum’a Yıldız Yağmuru
  • Müzikle Kanatlanmak
  • Bugünlerde Müzik Dinlemek
  • Gümüşlük Festivali Doğayla Kucaklaşıyor
  • Usmanbaşlar Kentsel Dönüşümde
  • Festivalin Ardındaki Coşku
  • Gerçek Bir Yaz Festivali
  • Marinada Bir Yaz Festivali
  • Festivalde Görkemli İlk Hafta
  • İstanbul’un Festivali Başlıyor
  • Leyla Gencer’i Anmak
  • Nicola Benedetti ve Karim Said
  • Uluslararası Olabilmek
  • Hayalleri Gerçek Oluyor
  • Piyanistler Şöleni
  • Hüzün ve Müzik
  • Gençlik Pırıl Pırıl
  • Çağdaş Müziğimizin Tarihi
  • CD’lerle Mutluluk Pencereleri
  • BİFO’nun Viyana Zaferi
  • Ezber Bozan Festival
  • Eve Dönmek Gibi Bir Şey
  • Program Konserin Kalbidir
  • Müziğe Teslim Olmak
  • Modernizmin Cumhurbaşkanı Öldü
  • Yılın Adamı: Usmanbaş
  • Beethoven 245 Yaşında
  • İnsana Dokunan Yorumlar
  • Allegro’dan Adagio’ya
  • ‘Minimalizm’in Minimal Devinimi
  • İki Piyanist İki Söylem
  • ‘İstanbul’da Çalmayı Çok Sevdim’
  • Borusan Quartet 10 Yaşında
  • Onuncu Yıl Marşı’nın Notasına Gelenler...
  • Genç Kemancıdan Uluslararası Başarı
  • Çellonun Büyülü Tınısı
  • İstanbul Uyanıyor
  • Gizli Kahraman: Muhittin Sadak
  • Boğaz’da Bir Yalı ve Klasik Müzik
  • Müzikten Korkmayın
  • Leyla Gencer’in Gençleri...
  • Bodrum’da Müzik Tınıları
  • Sanat Dallarını Bir Araya Getirmişti
  • Her Şeyin Başı Bach
  • ‘İyi ki Kemanım Varmış’
  • Marina Festivale Hazır
  • ‘Orkestra’mızın Çoksesli Yüzü
  • Fazıl’dan Yeni Şarkılar
  • Orff Metodu ve Biz...
  • Gümüşlük’te Nota Rüzgârı
  • Müzikte Değer Çıtamız Bu Konserlerle Yükseldi
  • Festivalin Doruk Haftası
  • Bir Dörtlü Tek Nefes
  • Festival Coşkuyla Sürüyor
  • Berlin Filarmoni Şefini Seçemedi
  • Leyla Gencer Anısına ‘Aida’
  • Kamusal Alanın Nota Defteri
  • Venedik’te Kentle Tümleşen Sanat
  • Bütün Alkışlar Hayalet’e Gitsin!
  • Ankara’da Gençlik Coşkusu
  • Yaratıcı Bir Aydınımızı Yitirdik
  • Romantizm Doruktaydı
  • Müzik ve Çanakkale...
  • İDSO Nostaljisi...
  • ‘Nefes Kesen’ Kemancı...
  • Bir Müzik Dostuydu
  • Kar Bitti, Müzik Yağıyor
  • Özgecan’ın Çocuksu Sesi
  • Cemal Reşit Rey’in Kapısı Kapalı
  • Aynı Şarkıları Söylerdik...
  • Klasisizm ile Romantizm
  • Operanın Hafifmeşrep Kızı: Operet
  • 2015’i Gençlere Adayalım
  • ‘Flüt Erkeksi Bir Güç’
  • Hüzün ve Beethoven
  • Barok Müziğin Gizli Gücü
  • Festivalin Gizli Teması ‘Gençlik’
  • Ruşen Güneş ve Altın Madalyası
  • İstanbul’da Uçuşan Kemanlar
  • Kandinsky’den Bartok’a
  • İş Sanat’ta Görkemli Açılış
  • Cumhuriyetin 91. Yılında Müzik...
  • ‘Aykırı’ Düşünürün Zengin Dünyası
  • Önemli Sanatçılar, Üst Düzey Konserler
  • Yunus Emre ile Yücelirken
  • Mersin’den Yükselen Sesler
  • Çağıyla Barışık Olmak
  • Çoksesli Bir Sergi
  • Özgeçmişi TÜSAK’a Yansımalı
  • Bodrum Kalesi’nde ‘Kamelyalı Kadın’
  • Jose Cura ve Fatma Said, Ege’yi Fethetti
  • Müzik Sınır Tanımıyor...
  • ‘Doğu’yu Vaat Ediyor’
  • Dünyanın Tüm Kıtalarında
  • Çok Yönlü Bir Yaratıcı
  • Müzikle Değişen Yaşamlar
  • ‘Sait Faik’ Ses Getirdi
  • ‘Kültür Bütçeleri Kısılmamalı’
  • Festivallerde Polonya Damgası
  • Festivaller Arasında Işınlanmak
  • Festivaller Art Arda Başlarken
  • Klasik Müzik ve Yas
  • Gökyüzünü Saran Ağıtlar
  • Tarihi Mekânlarda Konser Keyfi
  • Tılsımlı Gençler
  • Müzikte Yeni Sesler
  • Beethoven’ın Derin Etkileri
  • Büyücü Bir Şef
  • ‘Jül Sezar’ Operası İlk Kez Sahneleniyor
  • Bruckner Dinlerken...
  • Richard Strauss Yılı...
  • Ayşegül Sarıca’yı Ne Kadar Tanırsınız?
  • Karşıyakada Şenlik Var...
  • Her Kuşağa Sesleniyor
  • Kediler Haftası...
  • ‘Onunla Bir Çağ Kapandı’
  • Gerçek Bir Efsane Dinledik
  • Lied Söylemenin Ayrıcalığı
  • Zorlu Center’da İki Dinleti
  • Geniş Kitleye Klasik Müzik
  • 2013’e Acıyla Veda
  • Batı-Doğu Barok Tınıları
  • Argerich ve Kremer Şöleni
  • İki Değerli Kitap
  • Salon Yoksa da Müzik Var
  • Pekineller’in Ödülü...
  • Cumhuriyet ve Müzik
  • Kentle Tümleşen Festival...
  • Yeni Bir Müzik Dünyası: Zorlu Center
  • Beethoven Fırtınası
  • Özgürlüğün Simgesiydi
  • Fazıl, Benyamin için çaldı
  • Yeni Sezon, Yeni Umutlar
  • Bravo Cem Mansur
  • Gheorghiu Turgutreis’i Fethetti
  • Hadi Festivale, Hadi Bodrum’a
  • Bahar Ayini Kutlamaları
  • Yeni Yasa Yeni Tasa
  • Kontrbaslar ve Enfeksiyoncular
  • ‘Geç ve genç ölmek isterdi’
  • Festivalde Ünlüler Haftası
  • Müziğe ve Sanatçıya Saygısızlık
  • Borusan Quartet’ten Tarihi Kayıt
  • Pekineller ve Penderecki'ye İKSV'den Ödül
  • New York Filarmoni Fırtınası
  • İlkyaz Konserlerle Rengârenk
  • Çağımızın Sanatçısı Fazıl Say
  • Barselona’da ‘Korkunç İvan’
  • ‘Çekişmelerden Uzak Bir Şef’