Hüzün ve Beethoven

EVİN İLYASOĞLU 

Allegro

Alexandr Liebreich’ın İşSanat Konserindeki solist piyanist Alice Sara Ott idi.

Bu hafta, en hüzünlü günlerimde gidebildiğim tek konserde yine Beethoven çıktı karşıma. 8. Senfoni. Diğer senfonilerine göre daha kısa, hiç hüzünlü bölümü olmayan, hele son bölümüyle insana ilkbahar renkleri sunan bir yapıt. Üçüncü bölümdeki menuet saraylardaki soylu dansları andırır. Son bölümde ise orkestra çalgılarının her birisi zarif bir coşkuya katılır, belleğinizde neşeli, keyifli ezgiler bırakır.

Bugün 17 Aralık, benim hüzün günüm. Neredeyse çocukluk günlerimden beri birlikte olduğum sevgili eşim Eyüp İlyasoğlu’nu yitireli bir yıl oldu. Meğerse ölüm de dirim kadar yanı başımızdaymış. Geride kalanın tutunacak dalları varsa yaşam bir şekilde sürüp gidiyor. Geçen yılın son yazısında, yine bu sütunlarda sizlerle acımı paylaşmıştım. Çocuklarımın yanı sıra beni yaşama bağlayan müziği anlatmıştım. O hafta BİFO’dan dinlediğim Beethoven’ın Missa Solemnis’i o günlerde bana ilaç gibi gelmişti.

Şimdi daha gerilere gidiyorum. Amerika’da Michigan Üniversitesi’ndeki öğrencilik yıllarımıza: Babamın ölüm haberi gelmişti bir sabah. Eşimin final sınavı vardı, gitmek zorundaydı. Ben evde tek başıma sabahtan akşama kadar o sırada yeni satın aldığım Beethoven albümündeki senfonilerin tümünü dinlemiştim. Her bir senfoninin bir diğerine bağlantısını bulmaya çalışmıştım. Sonra kiminin betimsel özelliğindeki resimleri bulup çıkartmıştım. Örneğin Eroica’da bir kahramanı anlattığı tablolar: Kahramanca savaş sahneleri, yükselen gerilim! Beşinci Senfoni’de o dört nota gerçekten kaderin kapıya vuruşu muydu, yoksa sonradan uydurulmuş bir yakıştırma mı! Pastoral’deki lirik anlatım büyüleyiciydi. Bu senfoniyi birkaç kez dinlemeden bir sonrakine geçememiştim. Besteci, sağırlığının başladığı dönemde büyük kenti terk edip dağ köylerinde mutluluk arıyormuş. O müthiş fırtına sahnesinden sonra piccola flütün ışığıyla yine köydeki huzur dolu ortama teslim oluyor. 5. ve 6. senfonilerini neredeyse bir arada yazmıştı. 7. ile 8.’inciyi de bir arada düşünmüş. 7. Senfoni’deki mıknatıslı, görkemli yapıdan sonra hiç ağır bölümü olmayan 8. Senfoni beni şaşırtmıştı. 9. Senfoni’nin ise üç bölüm boyunca o dünyayı sarsan korolu bölüme hazırlanışını adım adım izlemiştim.

Ve ne rastlantıdır ki bu hafta, en hüzünlü günlerimde gidebildiğim tek konserde yine Beethoven çıktı karşıma. 8. Senfoni. Diğer senfonilerine göre daha kısa, hiç hüzünlü bölümü olmayan, hele son bölümüyle insana ilkbahar renkleri sunan bir yapıt. Üçüncü bölümdeki menuet saraylardaki soylu dansları andırır. Son bölümde ise orkestra çalgılarının her birisi zarif bir coşkuya katılır, belleğinizde neşeli, keyifli ezgiler bırakır.

Münih Oda Orkestrası gibi köklü bir kuruluşu yöneten Alexandr Liebreich’ın İş- Sanat konserindeki solist son zamanlarda genç kuşak arasında parlayanlardan piyanist Alice Sara Ott idi. Çıplak ayakları, kırmızı daracık tuvaleti, incecik bedeniyle sahnede ilginç bir resim oluşturuyordu. O da Beethoven’ın 1. Piyano Konçertosu’nu çaldı. Enerjik, coşkulu bir yorumdu. Yine ne rastlantı ki geçen hafta Frans Brüggen’in 18. Yüzyıl Orkestrası’nı yönettiği 9 Beethoven senfonisini içeren bir armağan aldım. Brüggen’i Ağustos 2014’te yitirmiştik. Ne kadar farklı yorumlar... Sanki Brüggen hiçbir şey yapmıyor. Bırakmış, müzik kendi kendine akıyor... Şimdi onları dinliyorum art arda...

17.12.2014 Cumhuriyet


Yazarın Diğer Yazıları

  • Ülkemizin Aydınlık Yüzleri
  • AKM Karanlıktan Nasıl Kurtulacak?
  • Musiki Birdir ve Muazzam Bir Kubbedir
  • BİFO Yeni Mevsime Hızlı Başladı...
  • Cemal Reşit Rey’e Saygı
  • Leyla Gencer’in İzinde
  • Konserleri Nasıl Seçersiniz?
  • Seher Tanrıyar'ın Ardından
  • Yeni Mevsim, Yeni Konserler...
  • Yitirdiklerimizin Yeri Dolmuyor
  • Nil Kocamangil Çalıyordu, Sanki Başka Bir Gezegendeydik...
  • Bodrum ve Müzik...
  • İnsan Beyninin Özgür Yaratısı Musiki
  • Fazıl Say’a ECHO Ödülü
  • Tomris Öziş’i Tanıyor Musunuz?
  • Philip Glass ve Adnan Çoker
  • Selim İleri’den Müziksel Anlatım
  • Yaz Festivalleri Başlarken...
  • Goerne, Fazıl ve Glass...
  • Festivalin İkinci Haftasından İzlenimler
  • Sıra Dışı Festival...
  • Acı ile Coşku İç İçe
  • Şimdi Festivaller Mevsimi...
  • Leyla Gencer’in İzinde
  • Ankara’da Gençlerle Görkemli Bir Kapanış
  • Ferit Tüzün’ü Niçin Dinleyemiyoruz?
  • Ankara’da Bahar ve Festival
  • Operalar Leyla Gencer’e Adandı
  • Bilkent’te Müzik Devrimi
  • BİFO Yeni Döneme Hazır
  • Konser Bitti Ama Müzik Bitmedi
  • Festival Kırk Beş Yaşında
  • Bir Ödül ve Mutlu Tınılar
  • Coşkunun Doruğu...
  • Hovardanın Sonu
  • Bu Kışın En Güzel Konseri
  • Yeni Bir Müzik Hareketi
  • İstanbul’un Zengin Müzikleri
  • Cumhuriyet’e Masallar...
  • Fazıl Say’ın Çoğalan Sesi...
  • Müzik Derde Devadır
  • Karanlığı Müzikle Dağıtın...
  • Bifo Konseri ve Zehra
  • İlhan Baran’ı Yitirdik
  • Müzik ve Cesaret
  • İdil Biret İle Başka Bir Âleme Yolculuk
  • Üniversite ve Sanat...
  • Veriko’ya Binlerce Alkış
  • Klasik Müzikte Hareketli Günler...
  • Canlı Yayında Wagner Operası
  • Bir Zamanlar Operamız...
  • Bilkent Yeni Mevsime Hazır
  • Umutlu Mevsim
  • Üç Kültür İnsanının Ardından...
  • Çellosunda Aşk Acısı Var
  • Bodrum’a Yıldız Yağmuru
  • Müzikle Kanatlanmak
  • Bugünlerde Müzik Dinlemek
  • Gümüşlük Festivali Doğayla Kucaklaşıyor
  • Usmanbaşlar Kentsel Dönüşümde
  • Festivalin Ardındaki Coşku
  • Gerçek Bir Yaz Festivali
  • Marinada Bir Yaz Festivali
  • Festivalde Görkemli İlk Hafta
  • İstanbul’un Festivali Başlıyor
  • Leyla Gencer’i Anmak
  • Nicola Benedetti ve Karim Said
  • Uluslararası Olabilmek
  • Hayalleri Gerçek Oluyor
  • Piyanistler Şöleni
  • Hüzün ve Müzik
  • Gençlik Pırıl Pırıl
  • Çağdaş Müziğimizin Tarihi
  • CD’lerle Mutluluk Pencereleri
  • BİFO’nun Viyana Zaferi
  • Ezber Bozan Festival
  • Eve Dönmek Gibi Bir Şey
  • Program Konserin Kalbidir
  • Müziğe Teslim Olmak
  • Modernizmin Cumhurbaşkanı Öldü
  • Yılın Adamı: Usmanbaş
  • Beethoven 245 Yaşında
  • İnsana Dokunan Yorumlar
  • Allegro’dan Adagio’ya
  • ‘Minimalizm’in Minimal Devinimi
  • İki Piyanist İki Söylem
  • ‘İstanbul’da Çalmayı Çok Sevdim’
  • Borusan Quartet 10 Yaşında
  • Onuncu Yıl Marşı’nın Notasına Gelenler...
  • Genç Kemancıdan Uluslararası Başarı
  • Çellonun Büyülü Tınısı
  • İstanbul Uyanıyor
  • Gizli Kahraman: Muhittin Sadak
  • Boğaz’da Bir Yalı ve Klasik Müzik
  • Müzikten Korkmayın
  • Leyla Gencer’in Gençleri...
  • Bodrum’da Müzik Tınıları
  • Sanat Dallarını Bir Araya Getirmişti
  • Her Şeyin Başı Bach
  • ‘İyi ki Kemanım Varmış’
  • Marina Festivale Hazır
  • ‘Orkestra’mızın Çoksesli Yüzü
  • Fazıl’dan Yeni Şarkılar
  • Orff Metodu ve Biz...
  • Gümüşlük’te Nota Rüzgârı
  • Müzikte Değer Çıtamız Bu Konserlerle Yükseldi
  • Festivalin Doruk Haftası
  • Bir Dörtlü Tek Nefes
  • Festival Coşkuyla Sürüyor
  • Berlin Filarmoni Şefini Seçemedi
  • Leyla Gencer Anısına ‘Aida’
  • Kamusal Alanın Nota Defteri
  • Venedik’te Kentle Tümleşen Sanat
  • Bütün Alkışlar Hayalet’e Gitsin!
  • Ankara’da Gençlik Coşkusu
  • Yaratıcı Bir Aydınımızı Yitirdik
  • Romantizm Doruktaydı
  • Müzik ve Çanakkale...
  • İDSO Nostaljisi...
  • ‘Nefes Kesen’ Kemancı...
  • Bir Müzik Dostuydu
  • Kar Bitti, Müzik Yağıyor
  • Özgecan’ın Çocuksu Sesi
  • Cemal Reşit Rey’in Kapısı Kapalı
  • Aynı Şarkıları Söylerdik...
  • Klasisizm ile Romantizm
  • Operanın Hafifmeşrep Kızı: Operet
  • 2015’i Gençlere Adayalım
  • ‘Flüt Erkeksi Bir Güç’
  • Hüzün ve Beethoven
  • Barok Müziğin Gizli Gücü
  • Festivalin Gizli Teması ‘Gençlik’
  • Ruşen Güneş ve Altın Madalyası
  • İstanbul’da Uçuşan Kemanlar
  • Kandinsky’den Bartok’a
  • İş Sanat’ta Görkemli Açılış
  • Cumhuriyetin 91. Yılında Müzik...
  • ‘Aykırı’ Düşünürün Zengin Dünyası
  • Önemli Sanatçılar, Üst Düzey Konserler
  • Yunus Emre ile Yücelirken
  • Mersin’den Yükselen Sesler
  • Çağıyla Barışık Olmak
  • Çoksesli Bir Sergi
  • Özgeçmişi TÜSAK’a Yansımalı
  • Bodrum Kalesi’nde ‘Kamelyalı Kadın’
  • Jose Cura ve Fatma Said, Ege’yi Fethetti
  • Müzik Sınır Tanımıyor...
  • ‘Doğu’yu Vaat Ediyor’
  • Dünyanın Tüm Kıtalarında
  • Çok Yönlü Bir Yaratıcı
  • Müzikle Değişen Yaşamlar
  • ‘Sait Faik’ Ses Getirdi
  • ‘Kültür Bütçeleri Kısılmamalı’
  • Festivallerde Polonya Damgası
  • Festivaller Arasında Işınlanmak
  • Festivaller Art Arda Başlarken
  • Klasik Müzik ve Yas
  • Gökyüzünü Saran Ağıtlar
  • Tarihi Mekânlarda Konser Keyfi
  • Tılsımlı Gençler
  • Müzikte Yeni Sesler
  • Beethoven’ın Derin Etkileri
  • Büyücü Bir Şef
  • ‘Jül Sezar’ Operası İlk Kez Sahneleniyor
  • Bruckner Dinlerken...
  • Richard Strauss Yılı...
  • Ayşegül Sarıca’yı Ne Kadar Tanırsınız?
  • Karşıyakada Şenlik Var...
  • Her Kuşağa Sesleniyor
  • Kediler Haftası...
  • ‘Onunla Bir Çağ Kapandı’
  • Gerçek Bir Efsane Dinledik
  • Lied Söylemenin Ayrıcalığı
  • Zorlu Center’da İki Dinleti
  • Geniş Kitleye Klasik Müzik
  • 2013’e Acıyla Veda
  • Batı-Doğu Barok Tınıları
  • Argerich ve Kremer Şöleni
  • İki Değerli Kitap
  • Salon Yoksa da Müzik Var
  • Pekineller’in Ödülü...
  • Cumhuriyet ve Müzik
  • Kentle Tümleşen Festival...
  • Yeni Bir Müzik Dünyası: Zorlu Center
  • Beethoven Fırtınası
  • Özgürlüğün Simgesiydi
  • Fazıl, Benyamin için çaldı
  • Yeni Sezon, Yeni Umutlar
  • Bravo Cem Mansur
  • Gheorghiu Turgutreis’i Fethetti
  • Hadi Festivale, Hadi Bodrum’a
  • Bahar Ayini Kutlamaları
  • Yeni Yasa Yeni Tasa
  • Kontrbaslar ve Enfeksiyoncular
  • ‘Geç ve genç ölmek isterdi’
  • Festivalde Ünlüler Haftası
  • Müziğe ve Sanatçıya Saygısızlık
  • Borusan Quartet’ten Tarihi Kayıt
  • Pekineller ve Penderecki'ye İKSV'den Ödül
  • New York Filarmoni Fırtınası
  • İlkyaz Konserlerle Rengârenk
  • Çağımızın Sanatçısı Fazıl Say
  • Barselona’da ‘Korkunç İvan’
  • ‘Çekişmelerden Uzak Bir Şef’